PENGENALAN

  • Warranty  bermaksud jaminan,pihak pengeluar atau syarikat berjanji untuk memperbaiki atau mengganti sesuatu pengeluaran dalam tempoh yang ditetapkan  sekiranya berlaku kerosakan.Jaminan yang dikeluarkan kepada pengguna dalam bentuk pembelian barangan Warranty tidak dipatuhi apabila dibuat secara lisan kerana ia dianggap tidak sah sukar untuk dibuktikan.Pengguna perlu memastikan penjual yang menandatangani jaminan tersebut serta mempunyai kuasa dan layak berbuat demikian supaya warranty itu sah dan pengguna berhak mendapat pampasan.Syarat-syarat yang denakan oleh pihak pengeluar perlu diketahui supaya kita hanya meminta jaminan apabila komponen tersebut rosak adalah disebabkan oleh kecuaian pengeluar yang mengeluar komponen atau bukan atas kesilapan pengguna.

TUJUAN

  • Supaya pengguna tidak ditipu apabila membeli sesuatu barangan.
  • Supaya barangan yang dijual sah.
  • Memudahkan pengguna menukar barangan yang dibeli apabila didapati rosak atau cacat.
  • Supaya pelanggan memberi kepercayaan dalam barangan yang dikeluarkan.
  • supaya hak sebagai pengguna tidak diabaikan.

SEBAB-SEBAB TIDAK MENGELUARKAN WARRANTY

  • Barang tersebut adalah barang curi.
  • barangan atau keluaran kurang atau langsung tidak bermutu.
  • Barangan tersebut adlah tiruan.
  • Barangan tersebut diseludup dari negara jiran.
  • Barangan tersebut telah diperbaiki semula dan dijual sebagai barang baru.

KEPENTINGAN WARRANTY

  • Supaya keselamatan pengguna terjamin.
  • Memudahkan pengguna membuat urusan apabila berlaku kerosakan.
  • Mengelakkan pengguna dari ditipu oleh syarikat yang hanya mengaut keuntungan sahaja.
  • Supaya barangan yang dibeli oleh pengguna mempunyai keluaran barangan yang tidak berkualiti.

CONTOH-CONTOH WARRANTY CARD